SIVECO R&D Portal

Welcome!

Fisa proiectului

Titlu: Mobile environment for healthcare services and health education for a better life of NMD'patients
Acronim: Health Everyday
Parteneri:
SIVECO România (Coordinator),  Universitatea Politehnica din Bucuresti (Partener)
Autoritate Contractanta: Unitate Executivă pentru Finanţarea Invăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării si Inovării

Contractul nr.: 324E / 03.10.2012
Buget Total: 1 886 185 RON
Finantare de la bugetul de stat: 881 001 RON
Durata: 2012 - 2015

Contact:
    Director de proiect: Monica Florea
    Adresa: SIVECO ROMANIA SA,
                  Bucuresti-Ploiesti nr. 73-81, Complex Victoria Park, Corp Cladire C4
    Tel:  +4 021 30 23 300
    Fax: +4 021 30 23 391
    Email: monica.florea@siveco.ro

 

Finantat de catre UEFISCDI - Program Inovare  - Subprogram Cooperare Europeana Eureka Eurostars
( Eureka http://www.eurekanetwork.org/  , UEFISCDI http://uefiscdi.gov.ro/ )

Descrierea proiectului

Scurta descriere a proiectului:

Dintre cele mai cunoscute boli cronice in domeniul uman se evidentiaza bolile de nutritie si metabolice (BNM), de aceea, o importanta si strategica directie de cercetare trebuie sa fie ingrijirea acestora. Principala preocupare in acest domeniu este prevenirea si tratamentul acestor boli prin monitorizarea si stabilizarea parametrilor fiziologici, in acelasi timp cu oferirea pacientilor unei vieti cotidiene normale. In prezent practica ingrijirii sanatatii este sustinuta electronic de sisteme si servicii in domeniu care ofera instrumentele, procesele si mediile de comunicare necesare. Aplicatiile eHealth sunt in mod larg utilizate in diverse locuri de ingrijire profesionala a sanatatii si cunosc o crestere a gradului de acceptare. Pe masura imbunatatirii capacitatii hardware a echipamentelor mobile, un numar crescut de functionalitati eHealth au devenit disponibile pe platformele mobile, realizand sistemele de sanatate mobile (mHealth) ca fiind o submultime importanta a eHealth. Sistemele de sanatate mobile reprezinta o umbrela care acopera mai multe arii ale tehnologiei ICT printre care networking, calcul mobil, senzori medicali si alte tehnologii aplicate in domeniu ingrijirii sanatatii. Avand in vedere toate aceste tendinte in domeniu, proiectul HEALTH EVERYDAY propune integrarea si functionarea in timp real a convergentei dintre reteaua de echipamente medicale de calcul mobil si inteligenta aplicatiilor de tip enterprise, prin definirea si dezvoltarea unui mediu mHealth pentru servicii de sanatate si informatii medicale. HEALTH EVERYDAY va oferi servicii de ingrijire a sanatatii si informatii, oricui, oricand si oriunde prin eliminarea restrictiilor de locatie geografica si timp, simultan cu cresterea calitatii si a convergentei. Sistemul propus are ca scop analizarea imediata si rapida a datelor fiziologice individuale si oferirea unui raspuns personalizat, in timp real, pacientului prin alarme si memento. Astfel in scopul prevenirii, diagnosticarii si tratarii acestor boli pacientii pot fi evaluati la distanta si omniprezent. In cazul deteriorarii rapide a conditiilor medicale ce dau starea de sanatate, acest sistem va putea notifica in mod automat personalul medical asociat prin efectuarea unor actiuni specifice de alarmare pentru a-i oferi unui pacient un suport medical de nivel inalt. Un astfel de sistem are un mare potential de a imbunatati ingrijirea sanatatii si educatia pentru sanatate a cetatenilor, prin oferirea pacientilor un mai mare acces si control la informatiile lor de sanatate si prin reducerea erorilor printr-un flux mai bun de informatii. Mai mult, in zonele rurale sau locurile izolate se poate obtine prin sistemul HEALTH EVERYDAY o ingrijire a sanatatii caracterizata de accesibilitate si eficienta.

 

Principalul obiectiv al proiectului

Conceptualizarea, proiectarea, dezvoltarea si validarea unei platforme mHealth de incredere care sa integreze biosenzori, echipamente mobile de comunicatii, platforma software middleware si aplicatii. Aplicatiile vor oferi servicii pentru sanatate de calitate si informatii medicale pacientilor cu boli de nutritie si metabolice pentru ca acestia sa aiba o viata mai buna. Echipamentele mobile pot fi telefoane mobile, smartphone-uri sau PDA-uri. Platforma software middleware va oferi servicii de baza, precum networking sau baze de date. Aplicatiile mHeath vor utiliza echipamentele mobile pentru colectarea datelor clinice de sanatate, transmiterea acestora catre practicieni, cercetatori si pacienti, monitorizarea in timp real a semnalelor vitale ale pacientilor si dispozitia de ingrijire directa. Noua solutie va fi implementata ca un model experimental, testat si validat si va fi oferit potentialilor clienti intr-o structura adaptabila la un domeniu larg de aplicatii.

 

Rezultate concrete asteptate la terminarea proiectului

Din punct de vedere al dezvoltarii sistemului integrat, rezultatele cercetarii includ o metodologie bazata pe model, arhitectura si calitate care va putea fi aplicata in dezvoltarea sistemelor mHealth. Aceasta metodologie va oferi tehnici specifice si instrumente care sa fie considerate pentru specificarea cerintelor acestui sistem complex vazut ca un sistem de sisteme, specificarea scenariilor pentru prevenirea si tratamentul eficient al bolilor de nutritie si metabolice. Deasemenea cercetarea va oferi arhitectura de referinta a unui sistem mHealth cu o descriere detaliata a modelelor componentelor care sunt conectate in aceasta arhitectura. Tehnicile de analiza si metodele vor fi specificate si recomandate pentru o verificare din timp nu doar a functionalitatii dorite, dar si a atributelor de calitate, ca performata sau fiabilitatea. O solutie pentru validarea si testarea sistemului va fi obtinuta.

Din punct de vedere tehnologic, aceasta cercetare va oferi:

  • Solutii de achizitie a datelor de la reteaua de senzori corporali si de stocare a acestor date pe echipamente mobile;
  • Solutii pentru infrastructura de comunicatii capabila sa faca fata situatiilor de urgenta si sa permita comunicatii intre senzori si echipamentele mobile (e.g. telefoane mobile) si intre echipamentele mobile si portalul HealthCare.

Din punct de vedere medical aceasta cercetare va oferi un mod eficient de prevenire si tratament al bolilor de nutritie si metabolice. Un rezultat important va fi o baza de cunostinte structurata a acestui domeniu medical.

Pentru a face fata tendintelor actuale de evolutia bolilor de nutritie si metabolice si raspandirea mare in teritoriu a pacientilor, HEALTH EVERYDAY urmareste realizarea mai multor obiective ce pot fi impartite in doua categorii: tehnologice si socio-economice astfel:

Obiective tehnologice:

  • O noua platforma tehnologica prin care se vor efectua analize statistice automate/semi-automate privind raspandirea bolilor de nutritie si tratament;
  • Identificarea eficienta a bolilor de nutritie si metabolice si analiza acestora prin mijloace de achizitie si minare a datelor relevante prezente in anumite locuri specificate;
  • Utilizarea rezultatelor de mai inainte pentru modelarea, predictia, detectia si monitorizarea bolilor de nutritie si metabolice in functie de profilul pacientului;

Un sistem suport eficient inteligent de management al procesului bazat pe un framework broker de siguranta pacientului.

Obiective socio-economice:

  • Un nou proces de ingrijire cu noi cerinte organizatorice care va produce noi valori adaugate prin urmatoarele mijloace:
    • Modelarea BNM si procesul clinic de management al riscului;
    • Identificare unui nou mod de interactiune intre diferitele domenii profesionale de ingrijire;
    • Procesul de management al ingrijirii pacientului ce integreaza noile interactiuni si care va aartine unor unitati socio sanitare diferite ale unui sistem de sanatate. 
Plan proiect

Etapa Denumire Termen Stadiu
Etapa I Studiul privind tehnologiile existente in domeniul mHealth, metode de prevenire si tratament a bolilor de nutritie si metabolice (NMD) 12.11.2012 Etapa finalizata
Etapa II Specificatii ale sistemelor mHealth pentru boli metabolice si de nutritie 10.05.2013 Etapa finalizata
Etapa III Designul sistemului integrat de mobile health 15.11.2013

Etapa finalizata

Etapa IV Dezvoltarea sistemului integrat mHealth 14.11.2014 Etapa finalizata
Etapa V Integrare completa si testare 30.09.2015 Etapa finalizata
Etapa VI Raportarea efectelor economice de catre agentul economic beneficiar 30.10.2016 In curs
de derulare

Etape si activitati

Etapa 1 - Studiul privind tehnologiile existente in domeniul mHealth, metode de prevenire si tratament a bolilor de nutritie si metabolice (NMD)

  • Activitate I.1 Infrastructuri tehnologice actuale pentru administrarea registrelor bolilor de nutritie si metabolice
  • Activitatea I.2 Situatia tehnologica actuala in software-ul analitic si arhitectura sistemelor de analiza statistica semiautomata a difuziei NMD printre alte tipuri de boli si probleme specifice
  • Activitatea NI.1 Managementul activitatii echipelor romanesti si a WP1

Activitati realizate in Etapa 1

  • A fost realizat un studiu cu privire la definirea infrastructurii tehnologice actuale pentru administrarea registrelor bolilor de nutritie si metabolice
  • S-a realizat un studiu asupra situatiei tehnologice actuale pentru zona software-ului analitic si arhitectura acestor sisteme. Sisteme al caror scop este analiza statistica semiautomata a difuziei NMD printre alte tipuri de boli si probleme specifice
     

Etapa 2 - Specificatii ale sistemelor mHealth pentru boli metabolice si de nutritie

  • Activitatea II.1 Definirea domeniului clinic al bolilor metabolice si de nutritie
  • Activitatea II.2 Definirea cerintelor reale si specificatiile sistemului HEALTH EVERYDAY
  • Activitatea II.3. Specificatiile cerintelor functionale si de calitate pentru platforma tehnologica in scopul efectuarii analizei automate/semiautomate a difuziei NMD

Activitati realizate in Etapa 2

A fost realizat un raport de cercetare care sa defineasca domeniul clinic al bolilor metabolice si de nutritie.

O data cu evolutia in domeniul medical, s-a decis introducerea unor standarde medicale pentru ca pe intreg mapamondul sau macar in anumite zone geografice, bolile, afectiunile, substantele, medicamentele sa poata avea un numitor comun, sa poata fi recunoscute usor si ca medicii din toate tarile sa se vorbeasca un limbaj comun.
Gestiunea efectiva a bolilor este necesara pentru reducerea costurilor si pentru cresterea calitatii ingrijirii bolnavilor.

Elementele care se interconecteaza pentru o gestiune optima includ:
1.Sistemul de sanatate- crearea unei culturi, de organizatii si mecanisme pentru o marire a calitatii ingrijirii pacientilor,
2.Sprijinirea auto-gestionarii- educarea si sprijinirea pacientilor pentru a avea un rol important in ingrijirea proprie
3.Proiectarea sistemului de livrare –asigurarea furnizarii unei ingrijiri clinice eficiente si suport pentru auto-gestionare
4.Suportul decizional- furnizarea unei ingrijiri clinice mai bune bazata pe evident stiintifica si pe preferintele pacientilor.
5.Sistemul de informatii clinice-organizarea datelor pacientilor pentru o furnizare mai buna a ingrijirii si pentru un acces mai rapid la date, pentru urmarirea si monitorizarea progresului bolilor, plabnificarea ingrijirii si furnizarea de date pentru o executie mai buna a sistemelor suport decizionale. 6.Comunitatea- incurajarea pacientilor pentru a participa in programele efective ale comunitatii

Diabetul zaharat reprezinta o problemă de sănătate majoră din ce în ce mai răspândită în Europa, o problemă a tuturor vârstelor. Diabetul produce creşterea morbidităţi şi mortalitate precoce, de aceea la nivel mondial s-au elaborat, initiat si evaluat programe pentru depistarea si controlul lui. Se doreste imbunatatirea informarii populatiei, organizarea instruirii si educarii asupra tratamentului si ingrijirii persoanelor cu diabet, consolidarea centrelor existente, specializate in tratamentul, educatia si cercetarea diabetului. Toate aceste obiective si scopuri ale organizatiilor specializate poti fi atinse prin activitati organizate ale serviciilor medicale, printr-o colaborare activa intre cadrele medicale, diabetici si familiile lor.

Termenul de diabet descrie o tulburare metabolica a organismului. Diabetul este o boală cronică netransmisibilă complexa, care apare atunci când organismul nu produce destulă insulină sau când organismul nu poate folosi în mod eficient insulina. Insulina este un hormon produs de pancreas, necesar preluării glucozei din sânge şi folosirii ei de catre organism. Glucoza este un fel de zahar, ea se gaseste si în sânge şi este principala sursă de energie pentru corpul uman, aproape toate alimentele pe care le consumăm fiind descompuse până la substanţe simple, absorbabile, printre care si glucoza.

Printre principalii factori de risc pentru diabet sunt: istoricul familial, obezitatea, alimentaţia nesănătoasă, vârsta peste 45 ani, valori crescute ale grasimilor din sange, sedentarimul, etnia (africanii, asiaticii, indienii americani, hispanicii sunt mai predispuşi la această boală), femeile care au avut diabet gestaţional, fumatul, hipertensiunea arterial, tratamentul cronic cu: corticoizi, diuretice, betablocante etc.

Prin frecventa sa, diabetul zaharat intra in categoria asa-numitelor boli cronice ale civilizatiei. Pe cat de simpla pare astazi determinarea nivelului glicemiei, pe atat de dificila este totusi determinarea prevalentei diabetului zaharat la o anumita populatie. Acest lucru se datoreaza in mare masura faptului ca standardele de diagnosticare a bolii nu sunt inca uniform aplicate.
Se estimeaza ca 2-6% din populatia Europei occidentale si a Americii de Nord sufera de aceasta boala. Si mai alarmant este ca aproape o treime dintre acesti oameni nu sunt constienti de existenta bolii. Conform datelor statistice din 1981, peste 3% din populatia Romaniei suferea la acea data de diabet zaharat. Boala este mai frecvent intalnita la locuitorii din orase decat la cei de la sate. Statisticile centralizate de Organizatia Mondiala a Sanatatii arata ca, in anul 2000, existau in Romania mai mult de un milion de diabetici si se estimeaza ca pana in 2030 numarul lor se va dubla.

A fost realizat un document de specificatii care sa defineasca cerintele reale si specificatiile sistemului HEALTH EVERYDAY

Cerințele sistemului ”HEALTH EVERYDAY” includ oferirea următoarelor servicii:
Posibilitatea de a oferi servicii de asistență medicală la distanță în mod continuu fără a exista o îngrădire legată de locație sau orar. Calitatea și disponibilitatea acestor servicii trebuie să fie la un nivel ridicat. Serviciile medicale includ diagnostic, monitorizare si tratament pentru bolnavii de diabet.
Urmărirea și prelucrarea imediată a informațiilor medicale provenite de la pacienți și returnarea unui feedback calificat în timp real prin intermediul rețelelor informatice și a terminalelor mobile inteligente. Marimile monitorizate includ: nivelul glucozei in sange (Blood Glucose (BG) level) si alte semne vitale.
Pacienții pot interacționa cu personalul medical calificat prin intermediul platformei sistemului ”Health Everyday” astfel încât să se poată realiza o evaluare a informațiilor medicale transmise și să se fie transmise către pacient informații legate de tratament și măsurile ce trebuie să le respecte în concordanță cu informațiile înregistrate.
Sistemul trebuie să permită asistența medicală de urgență dacă informațiile provenite de la pacient indică necesitatea unei astfel de intervenții.
Oferirea de informații care să permită pacienților o mai bună cunoaștere a tuturor aspectelor practice și medicale referitoare la boala de care suferă, sistemul fiind si un instrument de educatie a bolnavilor de diabet.

Anumite tehnologii disponibile pe dispozitive mobile inteligente sunt folosite pentru a îmbunătăți functionarea si infatisarea aplicatiile m-health. Acest raport descrie tehnologii context-aware, tehnologii middleware și tehnologii de vizualizare 2D/3D disponibile pe dispozitive mobile inteligente, și prezinta modul în care acestea sunt integrate in contextul aplicatiilor m-health.

Realizarea unei documentatii de executie privind specificatiile cerintelor functionale de calitate pentru platforma tehnologica in scopul efectuarii analizei  automate / semiautomate a difuziei NMD

Documentul realizat contine specificatiile functionale pentru sistemul HEALTH EVERYDAY.
Specificațiile functionale comunica ceea ce sistemul indeplineste din punct de vedere functional. Specificatiile sunt definite clar, concis, fara ambiguiate si la nivelul de detaliere cerut de context.
Specificarea functionalitatilor sistemului HEALTH EVERYDAY se face grupat, pe servicii de business oferite de sistem, cu mentionarea actiunilor disponibile utilizatorilor.
Accesul la functionalitatile sistemului sunt acordate ori revocate utilizatorilor prin intermediul rolurilor si drepturilor aferente.
Pentru fiecare serviciu de business sunt indicate cazurile de utilizare cheie.

 

Etapa 3 - Designul sistemului integrat de mobile health

1. Obiective generale

Dintre cele mai cunoscute boli cronice in domeniul uman se evidentiaza bolile de nutritie si metabolice (BNM), de aceea, o importanta si strategica directie de cercetare trebuie sa fie ingrijirea acestora. Principala preocupare in acest domeniu este prevenirea si tratamentul acestor boli prin monitorizarea si stabilizarea parametrilor fiziologici, in acelasi timp cu oferirea pacientilor unei vieti cotidiene normale. In prezent practica ingrijirii sanatatii este sustinuta electronic de sisteme si servicii in domeniu care ofera instrumentele, procesele si mediile de comunicare necesare.

Aplicatiile eHealth sunt in mod larg utilizate in diverse locuri de ingrijire profesionala a sanatatii si cunosc o crestere a gradului de acceptare. Pe masura imbunatatirii capacitatii hardware a echipamentelor mobile, un numar crescut de functionalitati eHealth au devenit disponibile pe platformele mobile, realizand sistemele de sanatate mobile (mHealth) ca fiind o submultime importanta a eHealth. Sistemele de sanatate mobile reprezinta o umbrela care acopera mai multe arii ale tehnologiei ICT printre care networking, calcul mobil, senzori medicali si alte tehnologii aplicate in domeniu ingrijirii sanatatii.

Avand in vedere toate aceste tendinte in domeniu, proiectul HEALTH EVERYDAY propune integrarea si functionarea in timp real a convergentei dintre reteaua de echipamente medicale de calcul mobil si inteligenta aplicatiilor de tip enterprise, prin definirea si dezvoltarea unui mediu mHealth pentru servicii de sanatate si informatii medicale.

HEALTH EVERYDAY va oferi servicii de ingrijire a sanatatii si informatii, oricui, oricand si oriunde prin eliminarea restrictiilor de locatie geografica si timp, simultan cu cresterea calitatii si a convergentei. Sistemul propus are ca scop analizarea imediata si rapida a datelor fiziologice individuale si oferirea unui raspuns personalizat, in timp real, pacientului prin alarme si memento. Astfel in scopul prevenirii, diagnosticarii si tratarii acestor boli pacientii pot fi evaluati la distanta si omniprezent. In cazul deteriorarii rapide a conditiilor medicale ce dau starea de sanatate, acest sistem va putea notifica in mod automat personalul medical asociat prin efectuarea unor actiuni specifice de alarmare pentru a-i oferi unui pacient un suport medical de nivel inalt. Un astfel de sistem are un mare potential de a imbunatati ingrijirea sanatatii si educatia pentru sanatate a cetatenilor, prin oferirea pacientilor un mai mare acces si control la informatiile lor de sanatate si prin reducerea erorilor printr-un flux mai bun de informatii. Mai mult, in zonele rurale sau locurile izolate se poate obtine prin sistemul HEALTH EVERYDAY o ingrijire a sanatatii caracterizata de accesibilitate si eficienta.

2. Obiectivele etapei de executie

Realizarea unui document de specificatii privind Designul sistemului integrat de mobile health care sa cuprinda specificatiile si schema de realizare.

 

3. Rezumatul fazei

Sistemul integrat „Health Everyday” se doreste a fi o solutie de diagnoza, monitorizare si tratament a persoanelor suferinde de boli metabolice si de nutritie. Sistemul integrat vizeaza metoda de urmarire a pacientilor de la distanta, in afara unitatilor spitalicesti si/sau a clinicilor prin metoda telemonitorizarii.

Telemonitorizarea este un serviciu de telemedicina care consta in monitorizarea la distanta a unor parametri, utilizand tehnologiile informatice si de comunicare (TIC). Prin telemonitorizare, datele medicale urmarite sunt inregistrate de senzori mobili de inregistrare. Acestia transmit valorile inregistrate catre un dispozitiv mobil care, la randul sau, transmite informatia colectata catre baza de date de la nivelul sistemul expert. In cazul aplicatiei integrate Health Everyday, patru categorii de actori vor fi implicati: Pacientii, Sistemul integrat Health Everyday insusi, Medicii, Administratorii.

Sistemul integrat are urmatoarea alcatuire:

  • Sistemul central;
    • Bazele de date;
    • Sistemul expert;
    • Portalul public HealthCare;
    • Sistemul de management;
  • Clientul aplicatiei destinat dispozitivelor mobile;
  • Senzorii.

Platforma hardware propusa va fi utilizata optim, iar cererile venite din partea utilizatorilor vor fi rezolvate rapid, in cel mai scurt timp cu putinta.

Din punct de vedere al design-ului, platforma Health Everyday prezinta urmatoarele elemente componente:

  1. Portalul HealthCare (tehnologie Liferay) ce asigura interactiunea intre utilizatori si componentele sistemului prin intermediul serviciilor web.
  2. Servciile web, ce asigura comunicarea intre sistemul Health Everyday, Portal ( prin intermediul fatadei de servicii business – FACADE), Sistemul de gestiune a bazelor de date, Serverul de aplicatie, Administrare utilizatori si drepturi de acces (componenta software integrata in Portal).
  3. Administrare utilizatori si drepturi de access, o subcomponenta a platformei gestionata de la nivelul portalului.
  4. Sistemul central Health Everyday, ale carui componente sunt descrise in subcapitolele urmatoare.
  5. Serverele de aplicatie (Apache Tomcat).
  6. Sistem de gestiune a bazelor de date (MySQL v5). Acestea vor fi folosite de serverele de aplicatie, platforma de testare si dezvoltare.
  7. Platforma de testare si dezvoltare, integratata in platforma Health Everyday, avand ca scop o dezvoltare si o testare a componentelor dezvoltate in configuratie cat mai aproapiata de mediul de productie.
  8. Platforma Hardware ce sustine intreaga arhitectura software.
  9. Componentele de comunicatii ce asigura comunicarea cu mediul de comunicatie, internet sau wireless.

Componentele sistemului central Health Everyday sunt urmatoarele:

  1. Portalul HealthCare care cuprinde urmatoarele subsisteme:
    • Sectiunea Publica – deschisa tuturor utilizatorilor neautentificati
    • Sectiunea privata, alcatuita din:
      • Componenta Medici
      • Componenta Pacienti
      • Componenta de administrare
  2. Aplicatia mobila
  3. Sistemul Expert
  4. Bazele de date

Sistemul va folosi design patternul FAÇADE in scopul de a asigura un mediu transparent de comunicare intre utilizatori, senzori si sistem.

Interfetele sistemului:

  1. Interfata IFacade
    Implementarea IFacade se va face astfel incat atat senzorii cat si utilizatorii sa apeleze in mod unic sistemul.
    Implementarea ficarei interfete in continuare descrise se va face prin intermediul IFacade, astfel asigurandu-se implementarea transparenta a acestora.
  2. Interfata Icom
    Comunicarea intre platforma si componente dar si intre componentele platformei interne se va efectua prin intermediul acestei interfete.
  3. Interfata Isecurit
    Datele si securitatea vor fi criptate astfel incat sa respecte locale si prevederile europene.
    Securizarea datelor transmise va face prin criptarea acestora la transmitere.
  4. Interfata Imedici
    Interfata IMedici va asigura comunicarea datelor intre componentele portal si baza de date medici.
    Comunicarea cu sistemele nationale de eliberarea a prescriptiilor medicale (retete) se va asigura prin intermediul acestei interfete, astfel incat retetele emise de sistem sa se poata transmite si in sistemul national.
  5. Interfata IsuportDecizional
    Prin intermediul acestei interfete, componentele sistemului Health Everyday vor putea interactiona cu sistemul expert.
  6. Interfata Ipacienti
    Implementarea IPacienti va asigura transmiterea datelor provenite de la pacienti catre sistemul central.
  7. Interfata IaplicatieMobila
    Implementarea IAplicatie mobila va asigura comunicarea cu dispozitivele mobile indiferent de sistemul de operare al acestora.
  8. Interfata Ialerte
    Interfata IAlerte va gestiona transmiterea de alerte in interiorul sistemului Health Everyday.
  9. Interfata cu sistemul national de urgente 112
    Sistemul expert proceseaza in mod constant datele culese de la pacienti prin masuratorile efectuate de catre senzori. In situatia in care valorile parametrilor masurati depasesc pragul de alerta superior, sistemul transmite, automat, o alerta catre sistemul national de urgente 112.
  10. Interfata externa cu sistemul integrat al asigurarilor de sanatate
    In conditiile in care beneficiarul final doreste includerea functionalitatii de emitere a retetelor electronice, Sistemul Health Everyday trebuie sa fie pregatit pentru integrarea cu acest sistem integrat al CNAS.
  11. Interfata cu sisteme GPS

Sistemul integrat Health Everyday poate fi accesat de catre pacienti prin intermediul dispozitivelor mobile, la nivelul carora este instalat un client al aplicatiei, si de catre medici si pacienti prin intermediul portalului HealthCare.

Rolurile care pot fi jucate de catre utilizatorii sistemului sunt cel putin urmatoarele :

  • Medic
  • Pacient
  • Administrator

La nivelul aplicatiei pilot, toti utilizatorii sistemului care impersoneaza rolurile mai sus mentionate vor fi definiti la nivel de administrare. Prin urmare sistemul nu va avea un formular de inregistrare. Utilizatorii vor fi informati personal cu privire la datele de autentificare in sistem. Acestea vor fi:

  • Nume de utilizator
  • Parola

La momentul autentificarii, sistemul verifica daca numele de utilizator se regaseste in baza de date de administrare, dupa care se face verificarea parolei. In cazul in care cel putin una dintre datele de acces nu sunt corect, sistemul va afisa un mesaj de eroare.

Autentificarea la nivelul dispozitivului mobil are drept particularitate faptul ca este necesara o singura data, drepturile de autentificare retinandu-se automat.

Colectarea informatiilor medicale despre starea pacientului se poate face prin doua cai:

  • automat, cu ajutorul senzorilor de inregistrare a parametrilor medicali
  • manual, de catre pacient sau ingrijitor, direct prin intermediul dispozitivului mobil sau a portalului

Preluarea automata a datelor se realizeaza prin intermediul dispozitivelor de masurare a parametrilor medicali (senzori). In functie de setarile predefinite, senzorii inregistreaza la anumite intervale starea medicala a pacientului. Transmiterea de date intre senzori si baza de date care stocheaza datele pacientilor se face prin intermediul dispozitivelor mobile pe care este instalata aplicatia capabile sa citeasca date de la echipamentele periferice.

Comunicarea intre senzori si dispozitivele mobile se face, in functie de tipul de instrument de masurare fie prin intermediul tehnologiei Bluetooth fie prin intermediul comunicarii wireless.

Transmiterea datelor de la senzori spre dispozitivele mobile se face la momentele predefinite. In cazul in care, din varii motive, transmisia nu se poate face (de la senzor la dispozitivul mobil si/sau de la dispozitivul mobil catre sistemul central), masuratorile sunt pierdute.

Sistemul expert joaca un rol primordial in procesarea informatiilor colectate de la pacienti (manual sau automat). Rezultatul procesarilor se concretizeaza in transmiterea de alerte, monitorizare pacient, oferire de suport informational si decizional pentru medici, oferire de suport informational pacient.

Sistemul expert trebuie sa sustina functionarea si a urmatoarelor trei procese de business:

  • Generare recomandare suport decizional
  • Monitorizare pacient
  • Oferire suport informational pacient Sistemul expert este actorul principal in activitatea de oferire suport medicilor pentru formularea de recomandari pacientilor pe urmatoarele directii:
  • Diagnostic
  • Sugestii tratament si posologie medicamente
  • Alimente interzise sau cu potential de risc
  • Regim alimentar adaptat starii de sanatate si nevoilor pacientului
  • Estimare complicatii posibile

Pentru a accesa recomandarile sistemului expert, medicul trebuie sa acceseze portalul public „HealthCare” si sa se autentifice.

Portalul „HealthCare” reprezinta poarta de acces pentru medici in oferirea de suport medical pacientilor inclusi in sistemul integrat de monitorizare a starii de sanatate Health Everyday.

Dupa autentificarea in portal medicii pot vizualiza informatii despre starea de sanatate a pacientilor, cautandu-i in baza de date. Sistemul va afisa:

  • istoricul medical al pacientului cuprinzand:
    • informatii colectate de la senzori
    • valorile indicatorilor medicali transmisi manual de pacient
    • alte masuratori si informatii medicale transmise manual de pacient
    • inregistrari facute de pacient (manual) cu privire la:
      • stilul de viata
      • nivelul de stres
      • dieta curenta
      • evenimente atipice inregistrate de catre pacient prin monitorizarea personala
      • alte masuratori transmise manual de catre pacient

In gama de servicii medicale oferite de medic prin intermediul sistemului integrat „Health Everyday” se numara si posibilitatea de oferire de suport nemijlocit pacientilor raspunzand la intrebarile formulate de acestia. Raspunsurile create de medici sunt transmise pacientului si salvate in baza de date de intrebari. Mai multe detalii despre aceasta interactiune medic-pacient sunt prezentate in procesul de business „Oferire suport informational pacient”.

Prin intermediul portalului „HealthCare” medici pot urmari evolutia starii de sanatate a unui pacient in urma administrarii unui tratament tratament medicamentos.

Pacientul poate interactiona cu sistemul oferind informatii despre starea sa de sanatate, asa cum am descris in procesul de business „Colectarea informatiilor de interes de la pacient”, dar si receptionand informatii de la sistem despre valorile indicatorilor medicali inregistrati precum si despre tratamentul si indicatiile formulate de catre medici. In continuare vom prezenta procesul de business prin care pacientilor li se ofera suport informational.

In sectiunea de administrare, utilizatorii cu drepturi de gestionare a sistemului au acces la urmatoarele:

  • Inregistrarea personalului medical
  • Inregistrarea pacientilor
  • Gestionare informatii terminal mobil
  • Gestionare coduri medicale
  • Gestionare informatii medicale educative
  • Gestionare reguli de control

Sistemul integrat Health Everyday pune la dispozitia administratorilor aplicatiei posibilitatea de a gestiona in regim de interfata end-user a regulilor care guverneaza sistemul de inferente.

Sistemul integrat Health Everyday va folosi ca elemente de interfata atat portalul cat si dispozitivele mobile.

In proiectarea interfetei grafice a sistemului, se vor lua in considerare bunele practici de uzabilitate definite la nivel international atat pentru aplicatia destinata dispozitivului mobil cat si pentru portalul public HealthCare.

 

1. Obiective an 2014 – Etapa a patra
Etapa curenta a EUREKA are drept punct de start cei trei piloni identificati in etapa anterioara a proiectului:

  • Definirea domeniului clinic al bolilor metabolice si de nutritie
  • Definirea cerintelor reale si specificatiile sistemului Health Everyday
  • Specificatii functionale si de calitate
  • Designul sistemului integrat

In etapa a patra a proiectului ne-am propus:

  • Sa instalam, sa proiectam si sa configuram platforma Health Everyday
  • Sa definim un set de roluri cu drepturi asociate in vederea servirii nevoilor de exploatare a platformei:
    • Medic
    • Pacient
    • Administrator
  • Sa instalam si sa configuram sistemul expert pentru a oferi suport in deciziile medicale specifice doctorilor dar si pentru a genera alerte care sa atentioneze atat medicii cat si pacientii despre situatii potential critice ale pacientilor  
  • Sa configuram senzorii care interactioneaza cu aplicatia in vederea transmiterii de informatii catre sistem
  • Sa configuram baza de date a aplicatiei astfel incat sa acomodeze functionalitatile sistemului
  • Pornind de la cerintele reale, specificatiile functionale si de calitate dar si de la design-ul sistemului sa definim un numar de utilizatori carora sa la conferim roluri cu drepturile aferente, conform specificatiilor scenariale
  • Sa simulam activitatile propuse printr-un set de scenarii pentru a experimenta respectiv simula modul in care utilizatorul va accesa si folosi aplicatia
  • Sa prezentam in documente specifice modul in care:
    • Au fost configurate bazele de date pentru colectarea datelor de la pacienti si pentru interactiunea cu medicii
    • A fost configurat sistemul expert pentru a servi nevoilor specifice unui proiect specific bolilor de nutritie si metabolism respectiv cum a fost interfatat din perspectiva datelor si a serviciilor de utilizator
    • Au fost implementata platforma si cum poate fi experimentata de catre utilizatori

Obiectivele etapei au fost atinse prin realizarea celor trei documente care insotesc etapa de raportare, si anume:

  • “Documentatie de executie - Activitate IV.1 Dezvoltarea bazelor de date pentru colectarea datelor de la pacienti pe portalul de sanatate”
  • “Raport de experimentare - Activitatea IV.2 - Dezvoltarea sistemului expert NMD, interfata de date si serviciile de utilizator”
  •  “Raport de experimentare - Activitatea IV.3 Experimentarea modelului propus”


2. Rezumatul etapei
Sistemul integrat „Health Everyday” se doreste a fi o solutie de diagnoza, monitorizare si tratament a persoanelor suferinde de boli metabolice si de nutritie. Sistemul integrat vizeaza metoda de urmarire a pacientilor de la distanta, in afara unitatilor spitalicesti si/sau a clinicilor prin metoda telemonitorizarii.  
Din perspectiva componentelor, sistemul integrat are urmatoarea alcatuire:

  • Sistemul central. Acesta cuprinde, la randul sau:
    • Bazele de date „Medical Information Structures and Databases”. Aici sunt stocate toate datele utilizate de sistemul integrat.
    • Sistemul expert – motorul de inferente care asigura suport informational pe baza regulilor definite
    • Portalul public HealthCare – se constituie in locul de comunicare a medicilor, pacientilor si administratorilor cu celelalte componente ale sistemului central, expune informatii catre actori si ofera actorilor cai de adaugare de date.
    • Sistemul de management – administreaza sistemul central

 
Figure 1: Componentele sistemului central Health Everyday

  • Clientul aplicatiei destinat dispozitivelor mobile. Are rol de preluare date de la senzori, pe de o parte, si de asigurare a unei interfete minimale de interactiune cu pacientul pentru furnizarea de informatii
  • Senzorii: perifericele atasate pacientilor cu rol de citire indicatori medicali


Dintre acestea, obiectivele etapei a patra, finalizata in anul 2014, au vizat punerea in practica a cunostintelor si informatiilor dobandite in etapele anterioare cu privire la nevoile pacientilor si a medicilor angrenati in sistemul de eHealth, prin in punerea la punct a bazelor de date necesare pentru a sustine proiectul, configurarea sistemului expert.
Concret, in aceasta etapa am proiectat si implementat platforma de eHealth avand in vedere cerintele exprimate prin nevoi si cazuri de utilizare precum si constrangerile dar si oportunitatile identificate la momentul definirii design-ului sistemului in etapele anterioare ale proiectului.  
Implementarea platformei de eHealth consta in definirea bazelor de date necesare care sa stocheze informatiile vehiculate in proiect, servind atat nevoilor de administrare cat si nevoilor de exploatare a aplicatiei din partea medicilor si pacientilor. Modul in care am realizat aceasta etapa l-am ilustrat in livrabilul “Documentatie de executie - Activitate IV.1 Dezvoltarea bazelor de date pentru colectarea datelor de la pacienti pe portalul de sanatate”.
Implementarea a continuat prin instalarea si configurarea sistemului expert, Drools. In acesta am creat un set de reguli de baza de natura a guverna elementele fundamentale in functionarea aplicatiei: declansarea unei alerte, generarea de diagnostice, recomandarea de medicamente, generarea de recomandari cu privire la regimul alimentar si stilul de viata a pacientului in functie de diagnosticul acestuia si celelate informatii stocate in sistem privind starea sa de sanatate. Realizarea acestei etape am prezentat-o prin intermediul livrabilului “Raport de experimentare - Activitatea IV.2 - Dezvoltarea sistemului expert NMD, interfata de date si serviciile de utilizator”
Proiectarea, configurarea si implementarea platformei sunt necesare a fi testate pentru validarea deciziilor luate, pentru verificarea capacitatii sistemului de a raspunde unor situatii reale de exploatare din perspectiva pacientilor, a medicilor dar si a administratorilor sistemului. Acest demers l-am realizat in sub-etapa de experimentare a platformei eHealth.
Rezultatele experimentarii au fost prezentate in livrabilul “Raport de experimentare - Activitatea IV.3 Experimentarea modelului propus”. In capitolul ulterior vom prezenta abordarea adoptata in procesul de experimentata.
In felul acesta la acest moment avem o viziune clara asupra modului in care proiectul va contribui in mod pragmatic la sporirea gradului de ingrijire, monitorizare, suport medical calificat de la distanta a pacientilor suferinzi de boli metabolice si de nutritie.
Este important de retinut faptul ca avand in vedere natura proiectului pilot si constrangerile care tin de colaborarea cu utilizatorii pontentiali ai proiectului Eureka (medici, pacienti, clinici, etc.), este posibil ca in implementarea propriu-zisa o parte din cerintele si cazurile de utilizare prezentate in etapa anterioara, elementele de proiectare si design descrise in etapa a III-a a proiectului precum si functionalitatile implementate pana la acest moment sa se decida a fi modificate.
Platforma va avea capacitatea de a se extinde pentru a cuprinde toate functionalitatile descrise dar si de a se adapta pentru a satisface nevoile reajustate ale proiectului pilot in forma sa finala.
 

3. Descrierea stiintifica si tehnica
Componentele sistemului central Health Everyday sunt urmatoarele:
1.    Portalul HealthCare care cuprinde urmatoarele subsisteme:

  • Sectiunea Publica – deschisa tuturor utilizatorilor neautentificati
  • Sectiunea privata, alcatuita din:
    • Componenta Medici
    • Componenta Pacienti
    • Componenta de administrare

2.    Aplicatia mobila destinata preluarii de informatii de la senzori si transmiterii catre sitemul central
3.    Sistemul Expert
4.    Bazele de date
 
Figure 2: Sistemul integrat Health Everyday - viziune de ansamblu


Pentru a raspunde acestei abordari de configurare, platforma de eHealth a fost construita respectand urmatorul model tehnic:
 
 
Figure 3: Schema tehnica a modelului proiectat


Baza de date aleasa, care va fi instalata pe serverul aplicatiei, este ultima versiune a bazei de date de la Oracle: MySQL. La nivel inalt, aplicatia va comunica cu aceasta baza de date folosind specificatiile oficiale din Java Platform, Standard Edition si Java Platform, Enterprise Edition, JPA (Java Persistence API), versiunea 2.1, iar ca implementare a acestor specificatii va fi folosit frameworkul Hibernate de la JBOSS.
Tehnologiile de mai sus reprezinta adevarate standarde de facto in domeniul aplicatiilor web si au fost alese pe baza urmatoarelor criterii:
Pretul. Toate aceste tehnologii sunt gratuite sau open-source.

  • Maturitatea / suportul tehnic: Aceste tehnologii au atat vechimea cat si numarul de utilizatori necesare pentru a atesta maturitatea acestora. Exista mari comunitati de utilizatori, iar companiile producatoare (Oracle si JBOSS) sunt intr-un proces de dezvoltare activa si continua a lor.
  • Cerintele: Pentru toate aceste tehnologii nu este nevoie de servere hardware si platforme software mari sau complicate.
  • Usurinta de utilizare si familiaritatea dezvoltatorilor cu aceste tehnologii. Fiind foarte utlizate, foarte multi dezvoltatori cunosc foarte bine aceste tehnologii, acest fapt usurand migrarea proiectelor in care sunt folosite si micsorand necesarul de transfer de know-how.
  • Uneltele si documentatia : exista foarte multe unelte gratuite sau comerciale care ajuta in folosinta lor (de exemplu IDE-uri care cunosc specificurile JPA si Hibernate, programe de manipulare vizuala a bazei de date MySQL). Aceste tehnologii sunt si foarte bine documentate.


In cele ce urmeaza vom prezenta modelul de date implementat pana la acest moment in cadrul proiectului.
 
Figure 4: Modelul de date implementat
 
Sistemul expert Health Everyday este proiectat pentru a oferi recomandari/ notificari/ alerte referitoare la starea curenta de sanatate (pentru situatiile in care masuratorile depasesc limitele normale), diagnostic, tratament, regim alimentar si regim de viata.
Sistemele de reguli sunt capabile să rezolve probleme foarte complexe, oferind o explicație a modului în care soluția a fost găsită și de ce a fost luată fiecare decizie.
Printre beneficiile Motorului de Reguli pot fi menționate:

  • Separarea între logică și date;
  • Viteză și scalabilitate;
  • Bază de cunoștințe;
  • Integrare cu unelte de dezvoltare software;
  • Reguli inteligibile.

Figura de mai jos prezinta principalele intrari si iesiri ale sistemului expert impreuna cu principalele componente al acestuia:

  • Baza de reguli-cunostinte
  • Baza de fapte
  • Motor inferenta

 
Figure 5: Sistemul expert - intrari si iesiri


Diagrama de mai jos sintetizeaza rolul fundamental pe care il joaca sistemul expert in conceptul Health Everyday.
 
Figure 6: Rolul sistemului expert in sistemul Health Everyday


Solutia software pentru sistemul expert este bazata pe sistemul expert Drools Guvnor.
Drools este un sistem de management de gestiune al regulilor de business (BRMS) cu un motor de inferente bazat pe inlantuire, cunoscut si ca motor de reguli de productie, folosind o implementare imbunatatita a algoritmului Rete.
Drools suporta standardele JSR-94 pentru motorul de reguli de business.
Componentele sistemului Drools sunt:

  • Drools si Guvnor sunt proiecte open source ale JBoss Community.
  • Componentele versiunii JBoss Community:
  • Drools Guvnor (Manager de Reguli de Business) – un depozit centralizat Bazele de Cunostiinte Drools
  • Drools Expert (Motor de reguli) – foloseste regulile pentru a efectua rationamentul
  • Drools Flow (process/workflow), sau jBPM 5 – furnizor pentru fluxuri si procese de lucruprovides
  • Drools Fusion (procesarea de evenimente/rationament temporal) – furnizor pentru procesarea complexa de evenimente
  • Drools Planner (planificarea automata) – optimizeaza planificarea automata, incluzand probleme complicate NP de planificare optimizes automated planning

Drools Guvnor permite printre altele:

  • Controlarea accesului la reguli si alte artefacte.
  • Editarea de reguli folosind interfete vizuale grafice

Functionalitatile principale sunt:
Accesarea continutului
Controlul accesului prin categorii definite:

  • Categoriile sunt grupari de artefacte grupate in jurul utilizatorului
  • Repositoriul stocheaza itemi in baza de date proprie, care pot fi accesati prin interfata web, webdav etc. Sistemul oferea metafore GUI pentru facilitarea utilizarii .
  • Drools poate fi configurat sa stocheze si sa citeasca regulile si dintr-o baza de date MySQL

Editoare grafice
Editoarele grafice ofera posibilitatea editarii de reguli prin ghidarea utilizatorului de catre sistem.Dintre aceste editoaregrafice mentionam tabela editor de reguli ce permite editare mai multor reguli simultan.    
Crearea de reguli este simplificata prin intermediul editorului vizual.
In schema care urmeaza vom prezenta modul in care Drools gestioneaza regulile prim metoda de executie specifica Sistemului de Productie de Reguli „Forward Chaining”. Pe scurt, metoda de gestionare functioneaza astfel: cand faptele sunt inserate in memoria de lucru, vor rezulta una sau mai multe reguli care vor fi concurential adevarate si care vor fi programate pentru executie de catre agenda de lucru – se incepe cu o fapta, se propaga si se incheie cu o concluzie.
 
Figure 7: Motorul de transmisie inlantuita Drools


Platforma eHealth se adreseaza la trei categorii de utilizatori: pacientii, medicii si administratorii sistemului. Din perspectiva proiectarii accesului la aplicatie, pentru modelul experimental am pastrat urmatoarele roluri, relationate in regim de relatie unu la unu cu tipurile de utilizatori anticipati a exista in sistem:

  • Pacient – acesta acceseaza sistemul dupa autentificare, isi poate vizualiza alertele, poate vizualiza masuratorile inregistrate de senzori si poate adauga si gestiona masuratori si alte informatii medicale noi, poate vizualiza diagnosticele stabilite de medici, recomandarile medicale, de regim alimentar si regim de viata aferente.
  • Medic – acesta acceseaza sistemul dupa autentificare si poate vizualiza alertele pacientilor definiti in aplicatie, poate gestiona masuratorile medicale ale pacientului poate consulta sistemul expert in privinta diagnosticului unui pacient, a regimului medicamentos recomandat acestuia precum si regimului de viata si alimentar potrivit luandu-se in considerare diagnosticul si informatiile medicale ale pacientului.
  • Administratorul – acesta acceseaza sistemul dupa autentificare si are acces la nomenclatoarele aplicatiei, inclusiv nomenclatorul de utilizatori (sistemul permitand la acest moment experimental definirea de utilizatori prin intermediul sectiunii de administrare).

Ulterior configurarii platfomei de eHealth am procedat la verificarea modului in care produsul informatic raspunde nevoilor utiilzatorilor acestuia, pacienti, medici si administratori asa cum le-am identificat in etapa a doua a proiectului.
Pentru a realiza aceasta activitate am procedat la o prima experimentare a platformei, concretizat intr-un raport de exeprimentare (livrabilul „Raport de experimentare - Activitatea IV.3 Experimentarea modelului propus”. Acest prim raport de experimentare si-a propus sa treaca in revista modul in care platforma de eHealth, asa cum a fost ea configurata pentru acest moment din proiect raspunde unui set de scenarii de utilizare desprinse din realitatea cotidiana a ingrijirii unor pacienti din aria bolilor metabolice si de nutritie.
Astfel am creat un set de scenarii practice iar in cadrul experimentarii modelului realizat la acest moment din proiect ne-am propus sa verificam gradul de satisfacere a acestora.
In timpul experimentarii am parcurs fiecare scenariu in parte si am marcat modul in care nevoile utilizatorilor imaginati in etapele incipiente ale proiectului sunt adresate prin sectiuni, functionalitati etc. concrete, configurate la acest moment in platforma de eHealth.  

 

4. Concluzii si recomandari
Platforma de eHealth este una dintre metodele prin care proiectul Eureka contribuie la imbuntatatirea calitatii vietii persoanelor suferind de boli metabolice si de nutritie, impactul sau fiind cu atat mai mare prin adresarea nevoilor de suport medical a pacientilor care se afla departe de centrele medicale.
Platforma de eHealth este capabila sa raspunda nevoilor inventariate in etapele anterioare ale proiectului atat din perspectiva utilizatorilor finali (pacienti si medici) cat si din perspectiva administratorilor sistemului.  
Platforma intruneste un set de caracteristici generale ale platformei o recomanda ca fiind solutia potrivita pentru a sustine demersul proiectului Eureka:

  • Permite definirea unui sistem de roluri flexibil prin intermediul caruia se poate granula accesul utilizatorilor la functionalitatile sistemului, in functie de specificitatea functionalitatilor la care utilizatorul trebuie sa aiba acces.
  •  Permite definirea unui set de regului care pot varia de la simple la complexe, in functie de nevoile aplicatiei. Mai mult, regulile pot evolua in timp, sporindu-si complexitatea in functie de nevoile in schimbare ale stakeholder-ilor proiectului
  • Bazele de date configurate in aplicatie sunt adaptate si extensibile, astfel incat sa permita sa cuprinda modificari ulterioare de structura si/sau compozitie
  • Cuprinde functionalitatile fundamentale necesare unei bune functionari a unui sistem de gestionare a starii de sanatate a pacientilor suferinzi de boli metabolice si de nutritie:
    • Gestionarea de alarme cu privire la masuratorile care depasesc un set de valori de referinta
    • Generarea si gestionare diagnosticelor de catre medici si cu ajutorul sistemului expert
    • Stabilirea tratamentului medicamentos recomandat pacientilor in functie de diagnosticul stabilit
    • Generarea de recomandari cu privire la regimul alimentar potrivit starii de sanatate a pacientului
    • Crearea si gestionarea de recomandari cu privire la regimul de viata potrivit pacientilor
  • Prin parcurgerea scenariilor de utilizare propuse in etapa a doua s-a dovedit ca platoforma de eHealth este complet adaptata unei interactiuni reale pacient – medic, raspunzand nevoilor acestora precum si necesitatilor de configurare ale aplicatiei.

Acest document alaturi de cele trei livrabile care il insotesc, prezinta starea de la acest moment a aplicatiei din perspectiva sa tehnica si functionala.
Avand in vedere natura pilot a proiectului, regulile sistemului expert si functionalitatile platforme au fost definite si configurate astfel incat acestea sa permita sa fie modificate si extinse in functie de modul particular in care se va dori utilizarea platformei. Functionalitatile sunt specifice momentului curent de dezvoltare a aplicatiei si pot suferi schimbari datorate dinamicii de dezvoltare.
Avand in vedere natura proiectului pilot si constrangerile care tin de colaborarea cu utilizatorii pontentiali ai proiectului mHealth Eureka (clinici/spitale, medici si pacienti), este posibil ca in implementarea finala o parte din capabilitatile sistemului prezentate in acest document precum si in celelalte livrabilele ale proiectului sa se decida a nu fie implementate sau implementate partial ori ajustat.
Platforma are capacitatea de a cuprinde toate functionalitatile descrise dar si de a se adapta in directia satisfacerii nevoilor reajustate ale proiectului pilot care pot fi identificate in fazele ulterioare ale proiectului.
Livrabilele etapei a IV-a si care insotesc acest document au fost concepute ca un punct de trecere intre etapele anterioare ale proiectului si activitatile viitoare, fiind legat direct de etapa a V-a, „Integrarea completa si testarea”.