SIVECO R&D Portal

Welcome!

Fisa proiectului

Titlu: „Collaborative and interMEdiating solution for managing Daily Activities for The Elderly at home”
Acronim: MEDIATE
Contractor:
SIVECO România (Coordinator),
Autoritate Contractanta: Unitate Executivă pentru Finanţarea Invăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării si Inovării
Contractul nr.: AAL-015 / PT 309/27.06.2013

Buget Total: 808.725 RON
Sursa 1 - Finantare de la bugetul de stat: 253.658 RON
Sursa 2 - Finantare din alte surse atrase(Cofinantare):  353.326 RON
Sursa 3 – De la Comisia Europeana: 201.741 ron
Durata: 24 luni
 
Contact:
Director de proiect: Ionut ARSENE
Adresa: SIVECO ROMANIA SA,
Bucuresti-Ploiesti nr. 73-81, Complex Victoria Park, Corp Cladire C4
Tel: +4 021 30 23 300
Fax: +4 021 30 23 391
Email: ionut.arsene@siveco.ro

 

Descrierea proiectului

Etapa 3 - Proiectarea si dezvoltarea modulelor platformei - componenta de eLearning Training services

1. Obiective an 2014 – Etapa a treia
Etapa curenta a Mediate are drept punct de start cei trei piloni identificati in etapa anterioara a proiectului:
•    Identificarea nevoilor ingrijitorilor formali si informali precum si a unui set de scenarii de utilizare a platformei
•    Descrierea modului in care platforma va fi exploatata de catre utilizatorii finali prin intermediul cazurilor de utilizare
•    Intelegerea specificatiilor tehnice ale platformei educationale, a particularitatilor de instalare si configurare precum si a constrangerilor asociate acesteia
In etapa a treia a proiectului ne-am propus:
•    Sa instalam, sa proiectam si sa configuram platforma educationala Moodle
•    Sa definim un set de roluri cu drepturi asociate in vederea servirii nevoilor de exploatare a platformei
•    Sa cream materiale informationale de tipul “proof-of-concept” pentru a ilustra modul in care platforma educationala ar putea fi folosita de catre utilizatori
•    Sa configuram activitati necesare interactiunii sociale intre utilziatori
•    Pornind de la scenariile de utiliziare descrise in etapa a doua a proiectului sa definim un numar de utilizatori carora sa la conferim roluri cu drepturile aferente, conform specificatiilor scenariale
•    Sa simulam activitatile propuse in scenariile de utilizare a platformei pentru a evalua modul in care platforma educationala satisface nevoile de utilizare
•    Sa modelam intr-o maniera practica modul in care utilizatorii finali vor accesa si opera platforma educationala pentru a-si insusi cunostintele necesare si pentru a interactiona cu ceilalti membri ai comunitatii.
Obiectivele etapei au fost atinse si transpuse in cele doua documente realizate care insotesc etapa de raportare, si anume:
•    “Model experimental – Etapa 3 - Activitatea 3.1 - Realizarea modelului experimental al componentelor platformei educationale - eLeaning Training services”
•    “Raport de experimentare – Etapa 3 - Activitatea 3.2 - Experimentarea modelului realizat”


2. Rezumatul etapei
Prin intermediul proiectului Mediate vom promova o gama de solutii de management a nevoilor varstnicilor alaturi de metode de imbunatatire a interactiunii dintre acestia si ingrijitorii lor (in particular ingrijitorii informali).
Vom rezuma cele patru componente-tinta ale proiectui:
•    Componenta de management al activitatilor cotidiene ale varstinicilor
•    Componenta de instruire ale persoanelor implicate in proiect, aceasta componenta orientandu-se in special catre ingrijitorii formali si informali
•    Componenta de identificare a abilitatilor
•    Comunicarea cu exteriorul si dispozitive externe
Dintre acestea, obiectivele etapei a treia, finalizata in anul 2014, au vizat punerea in practica a cunostintelor si informatiilor dobandite in etapele anterioare cu privire la nevoile de informare si comunicare ale ingrijitorilor formali si informali angrenati in proiect.
Ca urmare a studiilor anterioare pe care le-am facut pe piata platformelor educationale, luand in considerare nevoile de exploatare, ne-am oprit asupra Moodle.
Concret, in aceasta etapa am proiectat platforma educationala avand in vedere cerintele exprimate prin nevoi si cazuri de utilizare precum si constrangerile dar si oportunitatile identificate la momentul inventarierii specificatiilor tehnice.  
Dupa proiectarea platformei educationale am identificat modulele necesare a fi integrate in aplicatie iar apoi am realizat configurarile necesare pentru ca Moodle sa raspunda corect si complet modelului de exploatare imaginat.
Configurarea platformei educationale a fost continuata de crearea de materiale educationale propriu-zise. In capitolele ulterioare vom detalia abordarea pe care am adoptat-o in popularea platformei cu resurse si cursuri. Am ilustrat modul in care am configurat si populat platforma in documentul “Model experimental - Etapa3 - Activitatea 3.1 - Realizarea modelului experimental al componentelor platformei educationale - eLeaning Training services”.
Proiectarea, configurarea si adaugarea de materiale educationale sunt necesare a fi testate pentru validarea deciziilor luate, a calitatii, cantitatii si structurii resurselor informationale si a platformei educationale in sine. Acest demers l-am realizat in sub-etapa de experimentare a platformei educationale.
Rezultatele experimentarii au fost prezentate in livrabilul “Raport de experimentare - Etapa3 - Activitatea 3.2 - Experimentarea modelului realizat”. In capitolul ulterior vom prezenta abordarea adoptata in procesul de experimentata, avand in vedere constrangerile de planificare de proiect si structura multinationala a echipei de proiect.
In felul acesta la acest moment avem o viziune clara asupra modului in care proiectul va contribui in mod pragmatic la informarea si educarea ingrijitorilor formali si informali prin platforma sa de eLeanring. Scopul vizat ramane dobandirea de cunostinte necesare pentru o mai buna desfasurare a activitatilor implicate de ajutorarea varstnicilor precum si construirea unei comunitati dinamice in care sa participe activ ambele tipuri de ingrijitori ai persoanelor varstnice (formali si informali).

Este important de retinut faptul ca avand in vedere natura proiectului pilot si constrangerile care tin de colaborarea cu utilizatorii pontentiali ai proiectului Mediate (varstnici, ingrijitori formali, informali, organizatii), este posibil ca in implementarea propriu-zisa o parte din cerintele si cazurile de utilizare prezentate in etapa anterioara precum si materialele informationale dezvoltate, activitatile propuse, structura platformei precum si configurarile propriu-zise Moodle sa se decida a fi modificate.
Platforma Moodle va avea capacitatea de a se extinde pentru a cuprinde toate functionalitatile descrise dar si de a se adapta pentru a satisface nevoile reajustate ale proiectului pilot in forma sa finala.
 


3. Descrierea stiintifica si tehnica
Ecosistemul propus de Mediate pentru persoanele varstnice include, printre altele componente o platforma de eLearning in format online, Moodle. Din etapele anterioare s-a relevat nevoia integrarii unei platforme educationale in sistemul MEDiATE pentru a raspunde la doua dintre cele mai importante nevoi ale ingrijitorilor formali si informali:
•    Nevoia de informare. Platforma educationala isi are drept menire principala prezentarea de materiale informationale.
Aici este locul in care resursele, lectiile (de diverse tipuri si pe subiecte multiple) precum si materialele informative pot fi consultate de catre ingrijitorii informali. De aici acestia isi pot insusi abilitati practice de indeplinire a diverselor sarcini pe care trebuie sa le indeplineasca.
Aici este locul in care ingrijitorii profesionisti (ingrijitorii formali) pot contribui la comunitatea Mediate prin crearea de resurse si partajarea acestora cu ingrijitorii informali. De asemenea, tot aici ingrijitorii informali pot realiza o evaluare incipienta a starii de sanatate a varstnicilor si se pot autoevalua asupra gradului de asimilare a cunostintelor acumulate
•    Nevoia de comunicare cu alte persoane care se confrunta cu aceleasi dificultati si se afla in situatii similare.
Informatia este un instrument foarte puternic, dar atunci cand ingrijitorii informali se confrunta cu provocarile sarcinilor pe care trebuie sa le indeplineasca, acestia traiesc sentimente de impovare, stress si perturbarea (uneori definitiva) a vietii personale, cercetarile aratand ca in cadrul acestui grup de persoane se manifesta un grad ridicat de risc atat fizic cat si emotional.
Una dintre cele mai eficiente metode de diminuare a riscurilor mai sus mentionate consta in angrenarea in interactiuni sociale cu alte persoane cu care impartasesc dificultati similare, carora sa impartaseasca din propria experienta si de la care sa invete.
Platforma de eLearning online Moodle ofera un set variat de instrumente necesare interactiunii  intre membrii comunitatii, adaptat constrangerilor de timp, spatiu si de pregatire in utilizarea aplicatiilor IT.

Pentru a raspunde celor doua nevoi, platforma educationala a fost configurata pentru modelul experimental, din perspectiva tehnica, astfel:
A.    Configuratie fizica server :
•    Model : HP ProLiant DL320E Gen8
•    Model Procesor: AMD Opteron™ 6300 Series
•    Numar de procesoare: 1.
•    Nucleu processor : 16 nuclee
•    Memorie Ram : 64Gb
•    Hard Disk : 2TB
B.    Software server :
•    Sistem de operare:  Ubuntu 12.x server
•    Server Http :  Apache 2.2
•    Baza de date : Mysql
•    PHP : PHP 5.4.x
C.    Accesorii server :
•    Rack : VDI RACK 27U/600×600
•    UPS   : UPS APC Smart-UPS X 1500VA Rack/Tower LCD 230V
D.    Servicii :
•    Conexiune internet garantata : minim 512 MB
•    Conexiune intrenet backup : minim 100 MB
Platforma educationala online Moodle se adreseaza la doua din cele 4 categorii de utilizatori ai proiectului Mediate: ingrijitorii informali si cei profesionisti (formali).
Ingrijitorii formali ne propunem sa ii cooptam in program drept contribuitori la proiect intrucat au cunostintele necesare pentru a crea si/sau valida continutul disponibil pe platforma. Acestia ar putea crea lectii care sa trateze subiecte practice specifice (ex: cum se executa procedura Heimlich, procedurile de prim-ajutor, etc.), pot oferi informatii despre patologiile pe care le cunosc indeaproape, pot impartasi din cunostintele lor de asistenta sociala, etc. De asemenea, ingrijitorii formali se pot implica si in comunitatea online interactionand cu ingrijitorii informali prin intermediul forum-ului, blog-urilor sau a mesageriei private.
Ingrijitorii informali, in special cei care se afla in contact apropiat si aproape permanent cu varstnicii pot observa din timp instalarea problemelor de sanatate ale acestora. Evaluarea initiala, informala a starii de sanatate a varstnicilor poate fi realizata de ingrijitorii informali prin consultarea informatiilor disponibile in sectiunea de patologii urmata de completarea de chestionare de evaluare a starii curente. Evaluarea starii de sanatate realizata prin intermediul platformei educationale nu se doreste a fi un diagnostic oficial dar reprezinta un bun punct de pornire pentru ingrijitorul informal in intelegerea problemelor cu care se confrunta varstnicul.
Din perspectiva proiectarii accesului la aplicatie, pentru modelul experimental am pastrat urmatoarele roluri:
•    Manager – acesta are dreptul de acces la cursuri si de modificare a lor (cu toate ca de obicei nu au un rol activ in acestea)
•    Creatorii de cursuri
•    Profesorii – acestia au libertate deplina in interiorul unui curs, inclusiv schimbarea activitatilor asociate cursurilor si gestionarea elevilor
•    Profesori non-editori – acestia pot sustine cursuri si pot oferi note studentilor, dar nu au posibilitatea de a adauga activitati in curs.
•    Studentii
•    Utilizatorii neautentificati – acestia au drepturi minime in platforma educationala si nu pot adauga text
•    Utilizator autentificat – utilizator care are cont in platforma educationala
•    Utilizatorii autentificati de pe prima pagina – utilizatorii care au cont si au acces la cursurile de pe prima pagina
Dupa proiectarea caracteristicilor tehnice si ale modalitatii de accesare la aplicatie prin drepturi de acces, am trecut la etapa de configurare a materialelor educationale propriu-zise.
Pentru a facilita accesul ingrijitorilor formali si informali la materialele educationale prezente pe platforma Moodle, ne-am folosit de facilitatea de definire categorii.
Astfle, am creat urmatoarele categorii de cursuri/resurse educationale:
•    “Pathologies”. In aceasta categorie se gasesc cursurile care prezinta caracteristicile principale a cateva dintre cele mai intalnite patologii ale persoanelor varstnice:
o    Dificultatile de auz
o    Dementa, in particular boala Alzheimer
o    Parkinson
•    “Practical skills”. In aceasta categorie am prezentat un set de materiale educationale necesare a fi cunoscute de catre ingrijitorilor informali:
o    Resurscitarea in conditii de stop cardio-respirator
o    Executia de injectii subcutanate si intramusculare
•    “Psychological issues”. Aici am prezentat un set de materiale educationale care vizeaza dificultatile psihologice, aplecanu-ne asupra caracteristicilor acestora in cazul persoanelor varstnice:
o     Depresia in cazul particular al persoanelor varstnice
o    Anxietatea, OCD, comportamentul de colectionare
•    “How to use Moodle”. Aceasta categorie cuprinde materiale informationale create in scopul explicarii modului de utilizare al Moodle:
o    Cum se adauga un nou curs
o    Interactiunea in cadrul comunitatii Moodle
o    Instrumentele de evaluare
Materialele informative au fost adaugate de catre un creator de continut fara pregatire medicala, reprezentand doar un demers didactic de ilustrare a modului de utilizare a platformei educationale. Resursele educationale adaugate in platforma sunt de tipul “proof-of-concept” si vor fi tratate ca atare. De asemenea, chestionarele create in Moodel au fost facute tot in scop strict didactic. Rezultatele chestionarelor nu au valoare medicala si nu trebuie luate in considerare in evaluarea starii de sanatate a unei persoane. Chestionarele au fost create ca modele in vederea crearii ulterioare de evaluari de sanatate profesioniste.
Am configurat platforma educationala Moodle sa cuprinda pe langa sectiunea de prezentare a resurselor si materialelor informationale si o sectiune destinata interactiunii intre membrii comunitatii.
Platforma educationala pune la dispozitia utilizatorilor un numar extins de activitati. Dintre acestea am selectat doua cele mai utilizate in mediul online pentru a conecta membrii unei comunitati:
•    Forum-ul
•    Chat-ul
Pe langa acestea mai putem adauga in lista si functionalitatea de mesagerie personala ca metoda de interactiune intre utilizatorii inregistrati ai platformei.
Modul in care am proiectat, configurat, incarcat cu materiale educationale si particularizat cu activitati specifice platforma educationala am prezentat in livrabilul „Model experimental - Etapa3 - Activitatea 3.1 - Realizarea modelului experimental al componentelor platformei educationale - eLeaning Training services”.
Ulterior configurarii platfomei educationale experimentale am procedat la verificarea modului in care produsul informatic raspunde nevoilor ingrijitorilor formali si informali asa cum le-am identificat in etapa a doua a proiectului.
Pentru a realiza aceasta activitate am procedat la o prima experimentare a platformei educationale, concretizat intr-un raport de exeprimentare (livrabilul „Raport de experimentare - Etapa3 - Activitatea 3.2 - Experimentarea modelului realizat”). Acest prim raport de experimentare si-a propus sa treaca in revista modul in care platforma educationala asa cum a fost ea configurata pentru acest moment din proiect raspunde scenariilor de utilizare lansate inca din momentul identificarii nevoilor acestei platforme.
Am urmarit satisfacerea nevoilor utilizatorilor, atat din perspectiva functionala cat si din perspectiva tehnica.
Ca urmare a experimentarii modelului realizat la acest moment din proiect ne-am propus sa verificam gradul de satisfacere a scenariilor practice lansate inca de la inceputul proiectului.
In timpul experimentarii am parcurs fiecare scenariu in parte si am marcat modul in care nevoile utilizatorilor imaginati in etapele incipiente ale proiectului sunt adresate prin pagini, resurse educationale, cursuri, activitati etc. concrete, configurate la acest moment in platforma educationala.
Aferent fiecarui scenariu am prezentat, acolo unde a fost cazul, schimburile la nivelul serviciilor web care au loc in back-end-ul platformei educationale.

Din perspectiva tehnica, Moodle este construit ca un sistem care are un nucleu la care se pot adauga si customiza o gama variata de plug-in-uri, in functie de nevoiele specifice ale proiectului si ale utilizatorilor finali ai sistemului. Extensibilitatea platformei si nivelul sau ridicat de adaptabilitate se realizeaza fara a impacta librariile sale de baza. Consecinta directa a acestei arhitecturi consta in sporirea deschiderii pentru actualizarile platformei, indiferent de gradul de particularizare a proiectului.


4. Concluzii si recomandari

Platforma este una dintre metodele prin care proiectul Mediate contribuie la imbuntatatirea calitatii vietii persoanelor varstnice, impactul sau fiind unul indirect, indreptat spre persoanele implicate in oferirea de ajutor, propunandu-si sa le usureze activitatea de zi cu zi si sa contribuie la imbunatatirea starii lor generale atat prin accesul la informatii competente cat si prin angrenarea lor in comunitatea proiectului.
Platforma educationala online Moodle este capabila sa raspunda nevoilor inventariate in etapa a doua a proiectului atat din perspectiva ingrijitorilor formali dar si informali.  
Platforma intruneste un set de caracteristici generale ale platformei o recomanda ca fiind solutia potrivita pentru a sustine demersul proiectului Mediate:
•    Permite definirea unui sistem de roluri flexibil prin intermediul caruia se poate granula accesul utilizatorilor la activitati, cursuri si metode de comunicare disponibile in aplicatie.
•    Prin parcurgerea scenariilor de utilizare propuse in etapa a doua s-a dovedit ca Moodle este complet adaptat unei invatari online, incluzand insa si activitati care simuleaza  interactiunea fata-in-fata
•    Asa cum am putut observa din procesul de instalare si configurare tehnica a plicatiei, Moodle s-a dovedit usor de instalat pe aproape orice platforma compatibila PHP, fiind necesara configurarea unei baze de date singulare care poate fi partajata.
•    Resursele educationale sunt prezentate intr-un mod usor de parcurs. Pentru a facilita parcurgerea acestora se poate pune la punct un sistem de organizare a cursurilor prin intermediul categoriilor.
•    Aplicatia permite configurarea extrem de flexibila si granulara a drepturilor de acces la cursurile si activitatile aplicatiei. In felul acesta se poate configura accesul  in sistem chiar si la vizitatorii neautentificati.
•    Nivelul de securitate al platformei este ridicat. Toate formularele sunt verificate, datele introduse sunt validate, cookie-urile sunt criptate, etc.

Reiteram si sustinem concluziile conturate la etapa a doua a proiectului: succesul implementarii platformei educationale este conditionat de urmatorii factori:
•    Implicarea ingrijitorilor informali in participarea la proiect prin:
o    Consultarea materialelor informationale disponibile
o    Participarea activa la comunitatea online
•    Cointeresarea ingrijitorilor profestionisti (formali) de a se implica in:
o    Crearea si/sau evaluarea materialelor educationale expuse prin intermediul platformei de eLearning
o    Sustinerea comunitatii Mediate, in special a ingrijitorilor informali prin initierea si mentinerea dialogului cu acestia prin caile puse la dispozitie de platforma
•    Crearea si includerea in platforma educationala de materiale informative specifice, cu un inalt caracter practic, adaptate nevoilor reale ale ingrijitorilor informali in activitatile lor de ajutorare a varstnicilor.

Prin verficarea punctuala a scenariilor a rezultat ca toate necesitatile de exploatare a aplicatiei au fost atinse. Mai mult decat atat, avand in vedere natura flexibila a platformei educationale, aceasta se poate adapta astfel incat sa raspunda unor potentiale modificari a configurarii acesteia menite sa raspunda cat mai potrivit nevoilor reale ale end-user-ilor.
Ulterior, intr-o etapa viitoare a proiectului MEDiATE, urmeaza experimentarea propriu-zisa a platformei cu utilizatori reali. Fiind un proiect transnational, cu etape de implementare diferite in fiecare dintre tarile implicate in proiect, momentul realizarii acestor experimentari precum si planificarea acestora, conform impartirii sarcinilor, va reveni integral partenerilor externi ai proiectului.  
Datorita acestei decalari a programarii activitatilor proiectului, coraborat cu natura trans-nationala, este posibil ca structura cursurilor si a resurselor informationale asociate acestora sa se schimbe. Aceste schimbari vor fi de nuanta, fara a afecta natura experimentarii propriu-zise, orientata spre intelegerea dinamicii interactiunii utilizatorilor cu platforma.
Experimentarea va releva calitatea interactiunii publicului tinta a platformei educationale, ingrijitorii informali si formali, cu materialele informationale prezentate precum si cu activitatile destinate comunicarii din interiorul comunitatii.
Avand in vedere natura proiectului pilot si constrangerile care tin de colaborarea cu utilizatorii pontentiali ai proiectului Mediate (varstnici, ingrijitori formali, ingrijitori informali, organizatii), este posibil ca in implementarea finala o parte din capabilitatile platformei educationale prezentate in livrabilele asociate acestei etape de cercetare sa se decida a fi ajustate/modificate. Platforma Moodle are capacitatea de a cuprinde toate functionalitatile descrise dar si de a se contracta pentru a satisface nevoile reajustate ale proiectului pilot.

 

Plan proiect

Etapa Denumire Termen Stadiu
Etapa I Analiza situatiei actuale privind platforme de colaborare destinate gestiunii activitatilor zilnice ale batranilor
15.10.2013 Etapa finalizata
Etapa II Identificarea cerintelor utilizatorilor, definirea specificatiilor si a cazurilor de utilizare 16.06.2014 Etapa finalizata
Etapa III Proiectarea si dezvoltarea modulelor platformei - componenta de eLearning Training services 28.10.2014

Etapa finalizata

Etapa IV Integrarea platformei educationale eLearning Training Services cu platforma europeana 01.04.2015 Etapa finalizata
Etapa V Participarea la activitatile de demonstrare a solutiei la nivel european 30.08.2015 Etapa finalizata

Etape si activitati

Etapa 1 - Analiza situatiei actuale privind platforme de colaborare destinate gestiunii activitatilor zilnice ale batranilor

  • Activitatea I.1. - Analiza stadiului actual privind platforme de colaborare destinate gestiunii activitatilor zilnice ale batranilor
  • Activitatea I.2. - Studiu de fezabilitate tehnica privind dezvoltarea unei platforme integrate de colaborare destinata gestiunii activitatilor zilnice ale batranilor

Etapa 2 - Identificarea cerintelor utilizatorilor, definirea specificatiilor si a cazurilor de utilizare

  • Activitatea II.1. - Identificarea nevoilor din partea viitorilor utilizatori finali
  • Activitatea II.2. - Realizarea specificatiilor tehnice pentru realizarea platformei
  • Activitatea II.3. - Definirea cazurilor de utilizare a platformei

Etapa 3 - Proiectarea si dezvoltarea modulelor platformei - componenta de eLearning Training services

  • Activitatea III.1. - Realizarea modelului experimental al componentelor platformei educationale - eLearning Training services
  • Activitatea III.2. - Experimentarea modelului realizat

Etapa 4 - Integrarea platformei educationale eLearning Training Services cu platforma europeana

  • Activitatea IV.1. - Realizarea platformei si integrarea cu solutiile identificate in cadrul proiectului european
  • Activitatea IV.2. - Elaborare manual de prezentare / utilizare a platformei dezvoltate
  • Activitatea IV.3. - Pregatirea unor modele de prezentare - Pilot Demonstrator

Etapa 5 - Participarea la activitatile de demonstrare a solutiei la nivel european

  • Activitatea V.1. - Participarea la activitatile de demonstrare a solutiei la nivel european si definirea modelului de business